El 47
SÍNTESI
Manolo Vital és una de tantes persones que van
arribar a Barcelona a mitjans del segle XX amb l’esperança de trobar un lloc on
poder oferir a la seva família una millor qualitat de vida.
Amb d’altres nouvinguts s’estableix a la muntanya de la
Torre del Baró, transgredint la normativa d’aleshores.
Les condicions de vida hi són molt precàries ja que, a
banda de l’orografia i la pobresa de les edificacions, no tenen els serveis
bàsics (aigua, llum, clavegueram, escoles,...).
Els veïns s’organitzen per a millorar el seu barri, essent un dels objectius la millora de les comunicacions amb el centre de la ciutat.
COMENTARI PERSONAL
L’autobús 47 és l’anècdota per a fer aflorar la realitat
dels assentaments de nouvinguts.
Menystinguts per altres nouvinguts que han tingut més sort,
la pel·lícula ens mostra les dificultats de tot tipus que el sistema ofereix a
aquestes persones que fugen dels seus llocs d’origen per causes polítiques o
econòmiques, i no cerquen altra cosa que una vida més digna per als seus.
El film està protagonitzat per una gent aliena al
territori, però que s’hi vol integrar (si se’ls dona l’oportunitat), i que lluita
pels seus drets. Drets que només es poden guanyar quan algú trenca alguna
norma injusta assumint-ne el risc i les conseqüències.
Els avenços socials només poden aconseguir-se quan anem
junts a defensar allò que ens correspon, i assumim col·lectivament el risc
de ser castigats pel poder imperant, i ens cuidem els uns als altres quan les
coses van maldades.
I aquesta reflexió val per a moltes situacions:
-
Tants
emigrants que arriben a casa nostra i no se’ls ofereixen els “papers” que els
donen la possibilitat de treballar (i pagar impostos!), i que acaben malvivint
en assentaments com els de Torre Baró.
-
El
dret a decidir de les comunitats.
-
La
dignitat de totes les persones
Fareu bé de veure-la.