Quant ens costa un vehicle per a ús particular (i altres reflexions)
Passem comptes: quant ens costa un vehicle per a ús particular?
M’agrada tenir-ho tot ben controlat i registrat.
Així és que, quan vam comprar-nos el cotxe familiar (juliol
de 2011) vaig decidir que anotaria totes les incidències que tinguessin un
cost, per a poder-ne fer una anàlisi transcorregut el temps, i així poder
comprovar amb dades pròpies tantes coses que es diuen sobre el preu de la
nostra mobilitat.
Qui som, quin vehicle tenim, i quin ús n’hem fet
El nostre estil de conducció és tranquil, i només vam haver de reparar una ratllada en un lateral d’una porta perquè “es va moure un pilar” de l’aparcament (275 €). No hem tingut cap topada ni incidència mecànica destacable, fora de les associades al ús i desgast. S’ha de dir que no sol circular per pistes no ben pavimentades.
Inicialment, l’assegurança la vam preveure a tot risc. Més
endavant a tercers, i quan els conductors novells van fer-ne ús (que Déu n’hi
do) l’import va arribar als 800 € (portem 6 anys així...). Cal tenir en compte,
però, que la prima de les assegurances ha crescut molt els darrers temps com a
conseqüència de dificultats financeres que han tingut les companyies
asseguradores després de la COVID-19. Aquest fet no afecta les conclusions de
l’estudi.
Sempre que no s’utilitzava l’hem tingut allotjat a un
aparcament cobert.
A 31 de desembre de 2024 el cotxe havia recorregut 194.506
km.
Dades recollides
Cada vegada que hem reposat combustible hem anotat, a banda
de la data i els quilòmetres recorreguts a origen, els litres comprats, el preu
per litre i l’import pagat. Igualment, cada vegada que hem “invertit” alguna
cosa en el cotxe ho hem apuntat: neteges, inflat de rodes, revisions
periòdiques al mecànic i reparacions diverses, ITV (a partir del 4rt any),
l’Impost sobre els Vehicles de Tracció Mecànica (relativament barat a Badalona:
68,16 €/any), i l’assegurança.
En el següent estudi no he tingut en compte els pagaments en
aparcaments que hagin estat necessaris en cas d’una sortida, peatges ni multes
ja que aquests costos poden ser molt variables en funció d’on es visqui i els
destins. Sí que s’apunta el cost de l’aparcament on “dorm” el cotxe.
Amb totes aquestes dades he elaborat uns resums que
segueixen a continuació, i que tenen en compte l’IPC esdevingut des de 2011 per
a cadascun dels costos. Per exemple, l’IPC acumulat en tot aquest temps, des
que vam comprar el cotxe, és del 30,5%. Això fa que els 25.445 € de compra d’aleshores, actualment representen 34.510 €. És a dir: un cotxe de similars prestacions avui dia
hauria de costar aquesta darrera xifra (aproximadament). En conclusió, he
“traslladat” tots els costos als preus que en pagaríem avui. D’aquesta manera
podem deduir quant ens està costant el vehicle a preus d’avui.
L’objectiu d’aquest informe
Aquest informe pretén aportar informació a totes aquelles persones
que es pregunten el cost de tenir un vehicle propi, per a que puguin valorar-ne
la conveniència.
Per falta de dades (només tenim un cotxe de propietat, i
altres tecnologies no les hem “provat” tan a bastament) no puc aportar un
estudi comparatiu complet contrastant, per exemple, altres estratègies de
propietat (renting, leasing, carsharing) o tecnologies motrius (totalment
elèctric, híbrid o híbrid endollable). Respecte d’aquests aspectes, sí que
aporto alguna informació a partir de dades pròpies o experiències compartides
per amics.
Descomposició dels costos
L’exercici que comparteixo l’he fet descomponent els costos
en cinc grans capítols.
El primer l’anomeno el “cost de disposició”.
És a dir, els diners que hem pagat per tenir a disposició en tot moment el
cotxe (ni que s’hagi passat tota la vida aturat en un racó).
Aquest cost inclou:
- - La pròpia compra del vehicle
- - Els impostos de circulació
- - L’assegurança (variable en el nostre cas perquè oscil·la de 300 a 800 €, segon la temporada)
- - La ITV
Fent una analogia amb la factura elèctrica, aquest cost de
disposició és el que vindria a ser el cost de la potència contractada: pagues
aquests drets gastis o no energia. El mateix passa amb el cost de disposició:
aquesta despesa la tens encara que tinguis el vehicle totalment aturat.
El segon capítol és el “cost de manteniment”.
Aquest cost és la suma de totes les despeses de manteniment que garanteixen la
seguretat del vehicle. En aquest capítol s’hi inclou:
- Les neteges
- Els inflats de rodes
- Les revisions periòdiques (canvi d’oli, filtres, comprovacions de nivells,....)
- Les reparacions o substitucions (bombetes foses, rodes, corretja de transmissió, frens...)
- Les reparacions estètiques degut a ratllades i cops (en el nostre cas, només una que va costar 275 €).
La majoria d’aquests costos s’associen, en el nostre cas, al
quilometratge recorregut pel vehicle (és allò que et diuen que has de canviar
l’oli en tant temps o en tants quilòmetres: nosaltres sempre hem acostumat a
esgotar els quilòmetres).
El tercer capítol és el “cost del combustible”.
He volgut independitzar aquest capítol per tal que si algun lector s’anima a
fer una comprovació particular, pugui tenir-ho fàcil.
En la mesura del possible, ens hem organitzat per a repostar
en benzineres de baix cost (bàsicament a Esclat Oil). Amb tot, haver omplert el
dipòsit en gasolineres més cares hauria suposat un increment aproximat del 5%
sobre aquest concepte (cost del combustible).
A més, cal tenir en compte que l’estil de conducció de cadascú
té una incidència molt important en el consum (distància de seguretat,
velocitat de circulació,...). En el nostre cas, la conducció sol ser
tranquil·la i el fre no el “gastem” gaire.
Apunt tecno-científic
L’efecte de la velocitat és destacable pel fet que la
pressió del vent sobre el vehicle en circulació es regula per aquesta fórmula
on la velocitat apareix elevada al quadrat (no multiplicada per dos!):
On:
·
ρ (rho):
Densitat de l’aire (constant per a la fórmula)
|
Així, a tall d’exemple, la pressió de l’aire és proporcional
als següents valors, en funció de la velocitat:
Velocitat (km/h) |
Factor de la velocitat |
Factor de multiplicació |
50 |
2.500 |
Velocitat de referència |
60 |
3.600 |
|
100 |
10.000 |
Doble velocitat de referència Quatre vegades la pressió |
120 |
14.400 |
|
150 |
22.500 |
Triple velocitat Nou vegades la pressió |
El quart cost representa el valor que hauríem
obtingut del vehicle si haguéssim desitjat vendre’l, any a any. N’anomeno el “cost
de reposició“, i a diferència de la resta, aquest és “negatiu”. És a
dir que ens afavoreix perquè ens “retorna” diners (però ens quedem sense cotxe,
clar!).
En aquests altres enllaços aporto informació respecte de la
valoració residual del vehicle:
https://blog.reale.es/a-partir-de-cuantos-kilometros-un-coche-es-viejo/
https://www.ciutatdelmotor.com/quant-val-el-meu-cotxe-aspectes-considerar/
Atès que aquest concepte és molt variable en funció de la
font, la depreciació que he estimat és la següent:
- el primer any es deprecia un 15%
- els cinc anys següents, un 10%
- els següents 7 anys, un 5% anual
D’aquesta manera, en 13 anys considero que el preu de
reposició del vehicle és nul.
Tot i això, he llegit que si el cotxe està en unes mínimes
condicions en desballestar-lo poden donar-te fins a 500 €.
El cinquè capítol és el cost d’allotjament i fa
referència el preu pagat per a tenir-lo guardat en un garatge, on no s’embruta
tant (i necessita menys rentats, evidentment) i és més difícil que sigui
objecte de vandalisme (que acaba derivant en una depreciació més accentuada del
cotxe i en costos extres de manteniment).
Aquest cost pot ser eliminat pel lector en cas que hagi
optat per aparcar a la via pública, ocupant espais que podrien ser destinats a
altres usos ciutadans, o en un aparcament de propietat.
RESUM DELS COSTOS ASSOCIATS AL COTXE FAMILIAR
1. Cost de disposició
Així, resulta que, des que el vam comprar, el cotxe ha
suposat una “despesa” mensual de 284 € (3.408 €/any).
En el nostre cas, si volem expressar aquest cost en relació
als quilòmetres recorreguts (194.506), resulten 0,24 €/km.
2. Cost de manteniment
Si la repercussió la fem mensual, en el nostre cas resulta
de més de 70 €/mes.
3. Cost del combustible
A títol informatiu, hem consumit 9.895 litres de gasoil
resultant una mitjana de 5,09 lit/100 km.
Així doncs, cada quilòmetre recorregut ens ha costat (a preu
de 2024) 0,073 €. Si ho repercutim per mes, resulten quasi 88 € mensuals.
4. Cost de reposició
En el nostre cas, i d’acord amb la hipòtesi de depreciació
formulada, el vehicle supera els 12 anys de vida, i per tant es pot donar per
“vell” i no en trauríem gairebé res de vendre’l.
El valor residual del “ferro” en una deixalleria oscil·laria,
potser, entre 200 i 500 €.
Transcorreguts tants anys, no tindrem en compte aquest
possible petit ingrés en vendre’l.
Al capítol següent Sobre la conveniència de “llençar”
cotxe es descriu l’evolució d’aquest cost, havent-hi afegit els
manteniments que s’han hagut de fer.
5. Cost d’allotjament
Resum de costos
En el següent quadre resumeixo els costos que ha suposat per
a la nostra família el poder disposar i gaudir d’un vehicle particular.
CONCEPTE |
IMPORT
PER MES €/mes |
IMPORT
PER KM (194.506 km) €/km |
A. Cost de
disposició |
284 |
0,237 |
B. Cost de
manteniment |
70 |
0,059 |
C. Cost de
combustible |
88 |
0,073 |
D. Cost de
reposició |
-
|
0 |
E. Cost
d’allotjament |
114 |
0,095 |
TOTAL |
556
€/mes |
0,464
€/km |
Tenir a disposició el cotxe (A), encara que no es faci servir, té un cost de 284 €/mes. Si hi afegim el lloguer de l’allotjament, a més, llavors és de 398 € mensuals (A+E).
El cost per fer servir el vehicle (B+C) és de 0,132 €/km.
Sobre la conveniència de “llençar” el cotxe
Moltes vegades es comenta que, amb els anys, les reparacions
són més cares i pren sentit substituir el vehicle.
En el nostre cas, de moment, no sembla que estiguem en
aquesta situació.
La següent taula mostra el preu per km que resulta de
dividir els costos que hem assumit cada any (actualitzats a 2024):
NOTA: el quadre anterior no incorpora els costos de
l’impost de circulació, ni ITVs ni assegurança ja que aquests caldria
repercutir-lo sigui quina sigui l’edat del cotxe.
Pot veure’s a la darrera columna que, encara que poc, de moment, cada any la
repercussió dels costos de compra i manteniment van decreixent.
Altres consideracions per a reflexionar
Sobre el diferencial de cost de l’energia motriu
Com que no puc contrastar els costos de disposició i
manteniment d’un vehicle elèctric, no puc aportar cap informació al
respecte, tot i que estic convençut que, en tenir menys components, el vehicle
elèctric és més fàcil de mantenir. Així mateix, pel que se, la degradació de
les bateries elèctriques dels vehicles no és tan acusada com s’esperava.
A casa no tenim prou experiència amb els cotxes elèctrics de
Som Mobilitat (www.sommobilitat.coop)
per a poder treure grans conclusions respecte del consum energètic. El que sí podem afirmar és que el nostre
conduir tranquil assegura, de llarg, l’autonomia nominal que indica la seva
pàgina web: uns 17 kW·h/100 km.
El preu de l’energia és molt variable en funció de si
recarreguem el vehicle a casa o ho fem en una electrolinera. Les tarifes de Som
Energia (https://www.somenergia.coop/ca/tarifes-delectricitat-que-oferim/tarifa-periodes/#tarifa20TD
) oscil·len (gener 2025) entre 0,127 i 0,241 €/kW·h (entre vall i punta). Les
electrolineres tenen uns preus molt dispars: entre 0,35 i 0,50 €/kW·h.
Assumint el cost més alt (0,50 €/kW·h) i un rendiment de 17
kW·h/100 km, el cost energètic per fer quilòmetres amb un cotxe elèctric és de
0,085 €/km, que contrasta amb el cost del diesel que hem tingut nosaltres, a
casa, de 0,073 €/km.
Si el recarregues a casa, però, fins i tot amb tarifa punta,
el cost del quilometratge és de 0,041 €/km (un 56% del que nosaltres gastem amb
combustible fòssil).
IMPORTANT: quan llogues un cotxe de Som Mobilitat la
primera recàrrega ve incorporada. Això vol dir que els primers 240 km
d’autonomia (o 320 km si el vehicle té una bateria de 52kW·h) queden inclosos
en el preu del lloguer. Per tant, excepte en casos de viatges de llarga durada,
normalment no cal recarregar la bateria, i aquest cost no s’ha de considerar.
Respecte dels vehicles híbrids endollables, m’han informat
que són ideals per a distàncies relativament curtes, consumint entre 14 i 17
kW·h. Els híbrids de gasolina tenen un consum d’entre 3,5 i 5 lit/100 km,
segons el model.
CONCLUSIÓ (respecte del nostre consum!)
El cost de l’energia és molt semblant (fòssil – elèctric)
quan repostem en una “botiga”.
Si carreguem a casa, en horari punta el cost elèctric és del
56%, mentre que si és hora vall només costa el 30% del que es pagaria en
combustible fòssil.
En el cas d’un lloguer a Som Mobilitat, en estar incorporada
la primera recàrrega, el cost de l’energia és menyspreable atès que ben poques
vegades els nostres recorreguts superen els 300 km.
Comparativa de costos
Havent arribat fins a aquí, m'he proposat contrastar el cost de l'ús del vehicle que estem fent a casa amb els valors que resulten d'aplicar (preus d'abril de 2025):
- els preus amb què paguen el kilometratge algunes empreses
- el preu que resulta de l'estudi particular considerant com a cost variable, només, el quilometratge
- el preu que resulta de l'estudi particular considerant com a cost variable el quilometratge i el manteniment
- el preu de Som Mobilitat, segons les seves diferent tarifes
Amb els següents significats:
- nº usos: les vegades que hem fet servir el cotxe (totes 4 persones) al llarg del mes
- km: quilòmetres recorreguts
- hores: hores que el cotxe ha estat FORA del pàrquing habitual
- coeficient d'ús: percentatge de les hores mensuals que el cotxe ha estat FORA del pàrquing habitual
- coeficient de circulació: percentatge de les hores mensuals que el cotxe ha estat CIRCULANT
- cost empresarial: el que hauríem percebut si ens haguessin pagat el quilometratge al preu marcat
- cost particular km: el cost fixe de disposició (incloent manteniment), més quilometratge (combustible)
- cost particular km+mant: el cost fixe de disposició, més quilometratge i manteniment
- costos de Som Mobilitat segons el pla seleccionat (que suposa una aportació mensual)
En resum, per al període reflectit, fer ús del vehicle propi suposa un cost de 2.715 €, mentre que haver fet ús d'un vehicle de Som Mobilitat hauria suposat una despesa de 2.560 €.
Val la pena fer una reflexió abans de prendre la decisió d'adquirir un vehicle!
Sobre les estratègies de disposició de vehicle
RENTING
El renting d’un vehicle és un sistema de lloguer a
llarg termini (entre 2 i 5 anys) orientat a particulars i empreses. Pagant una
quota fixa mensual, disposes d’un vehicle sense haver de preocupar-te per
despeses addicionals com assegurances, manteniment o impostos. Els costos de
combustible van a càrrec de l’usuari “llogater”.
Quan s’acaba el termini contractat, retornes el vehicle.
Naturalment, en aquell moment pots contractar un altre cotxe.
El preu mensual admet un topall de quilòmetres recorreguts.
Si en el transcurs del contracte se superen en retornar el cotxe cal abonar una
“penalització” (uns 0,05 €/km d’excés, segons el model).
M’han informat que per a un AUDI A3, a 5 anys vista, poden
pagar-se uns 500 €/mensuals (6.000 €/any, uns 30.000 € en total).
El “rentista” ha d’assegurar-se el lloc d’aparcament del
vehicle, que no està inclòs en els números anteriors.
Aquesta opció permet disposar de vehicle “propi” sense la necessitat
de fer un gran desemborsament inicial, així com renovar el vehicle amb certa
periodicitat i assegurar-se sempre la millor tecnologia tant en consum com en
seguretat i ajudes a la conducció.
Cal analitzar bé l’operació si NO s’usa el vehicle
regularment o si es fan molts quilòmetres extra.
Els danys fora del normal també tenen penalitzacions.
En el cas d’empresaris o autònoms és una bona fórmula pel
fet que poden deduir-se amb molta claredat els costos i impostos associats al
renting. En qualsevol cas, cal estar atent a les condicions del contracte, que
poden ser moltes i molt variades.
CARSHARING
La ciutadania que fa un ús esporàdic dels vehicles té a
disposició el servei de carsharing que ofereixen diverses companyies.
En el cas de Som Mobilitat es proposa la facturació sota dos
conceptes:
- hores d’ús
- quilometratge
Pel que fa a les hores, hi ha condicions especials quan se
superen les 10 hores consecutives, i un dia sencer.
D’altra banda, el preu per les hores de lloguer és variable
en funció d’uns plans d’abonament (25 o 75 €/mes) que permeten obtenir
descomptes del preu horari de lloguer (es permet l’acumulació de 18 mesos
d’aportacions).
El carsharing té l’avantatge que pots despreocupar-te del
manteniment del vehicle. Té l’inconvenient que has d’estar pendent de
planificar bé les sortides per a fer la reserva oportuna del vehicle.