Quant ens costa un vehicle per a ús particular (i altres reflexions)

Passem comptes: quant ens costa un vehicle per a ús particular?

M’agrada tenir-ho tot ben controlat i registrat.

Així és que, quan vam comprar-nos el cotxe familiar (juliol de 2011) vaig decidir que anotaria totes les incidències que tinguessin un cost, per a poder-ne fer una anàlisi transcorregut el temps, i així poder comprovar amb dades pròpies tantes coses que es diuen sobre el preu de la nostra mobilitat.

Qui som, quin vehicle tenim, i quin ús n’hem fet

Vam comprar un Renault Scenic (semblant al de la fotografia), perquè tenia un bon maleter. Bàsicament això. I el necessitàvem per a les sortides familiars i, parcialment, per a treballar. El combustible és diesel, perquè en aquell moment és el que ens va semblar més oportú. Els dos fills van ser conscients que amb aquell cotxe aprendrien a conduir.


El nostre estil de conducció és tranquil, i només vam haver de reparar una ratllada en un lateral d’una porta perquè “es va moure un pilar” de l’aparcament (275 €). No hem tingut cap topada ni incidència mecànica destacable, fora de les associades al ús i desgast. S’ha de dir que no sol circular per pistes no ben pavimentades.

Inicialment, l’assegurança la vam preveure a tot risc. Més endavant a tercers, i quan els conductors novells van fer-ne ús (que Déu n’hi do) l’import va arribar als 800 € (portem 6 anys així...). Cal tenir en compte, però, que la prima de les assegurances ha crescut molt els darrers temps com a conseqüència de dificultats financeres que han tingut les companyies asseguradores després de la COVID-19. Aquest fet no afecta les conclusions de l’estudi.

Sempre que no s’utilitzava l’hem tingut allotjat a un aparcament cobert.

A 31 de desembre de 2024 el cotxe havia recorregut 194.506 km.

Dades recollides

Cada vegada que hem reposat combustible hem anotat, a banda de la data i els quilòmetres recorreguts a origen, els litres comprats, el preu per litre i l’import pagat. Igualment, cada vegada que hem “invertit” alguna cosa en el cotxe ho hem apuntat: neteges, inflat de rodes, revisions periòdiques al mecànic i reparacions diverses, ITV (a partir del 4rt any), l’Impost sobre els Vehicles de Tracció Mecànica (relativament barat a Badalona: 68,16 €/any), i l’assegurança.

En el següent estudi no he tingut en compte els pagaments en aparcaments que hagin estat necessaris en cas d’una sortida, peatges ni multes ja que aquests costos poden ser molt variables en funció d’on es visqui i els destins. Sí que s’apunta el cost de l’aparcament on “dorm” el cotxe.

Amb totes aquestes dades he elaborat uns resums que segueixen a continuació, i que tenen en compte l’IPC esdevingut des de 2011 per a cadascun dels costos. Per exemple, l’IPC acumulat en tot aquest temps, des que vam comprar el cotxe, és del 30,5%. Això fa que els 25.445 € de compra d’aleshores, actualment representen 34.510 €. És a dir: un cotxe de similars prestacions avui dia hauria de costar aquesta darrera xifra (aproximadament). En conclusió, he “traslladat” tots els costos als preus que en pagaríem avui. D’aquesta manera podem deduir quant ens està costant el vehicle a preus d’avui.

L’objectiu d’aquest informe

Aquest informe pretén aportar informació a totes aquelles persones que es pregunten el cost de tenir un vehicle propi, per a que puguin valorar-ne la conveniència.

Per falta de dades (només tenim un cotxe de propietat, i altres tecnologies no les hem “provat” tan a bastament) no puc aportar un estudi comparatiu complet contrastant, per exemple, altres estratègies de propietat (renting, leasing, carsharing) o tecnologies motrius (totalment elèctric, híbrid o híbrid endollable). Respecte d’aquests aspectes, sí que aporto alguna informació a partir de dades pròpies o experiències compartides per amics.

Descomposició dels costos

L’exercici que comparteixo l’he fet descomponent els costos en cinc grans capítols.

El primer l’anomeno el “cost de disposició”. És a dir, els diners que hem pagat per tenir a disposició en tot moment el cotxe (ni que s’hagi passat tota la vida aturat en un racó).

Aquest cost inclou:

  • -          La pròpia compra del vehicle
  • -          Els impostos de circulació
  • -          L’assegurança (variable en el nostre cas perquè oscil·la de 300 a 800 €, segon la temporada)
  • -          La ITV

Fent una analogia amb la factura elèctrica, aquest cost de disposició és el que vindria a ser el cost de la potència contractada: pagues aquests drets gastis o no energia. El mateix passa amb el cost de disposició: aquesta despesa la tens encara que tinguis el vehicle totalment aturat.

El segon capítol és el “cost de manteniment”. Aquest cost és la suma de totes les despeses de manteniment que garanteixen la seguretat del vehicle. En aquest capítol s’hi inclou:

  • Les neteges
  • Els inflats de rodes
  • Les revisions periòdiques (canvi d’oli, filtres, comprovacions de nivells,....)
  • Les reparacions o substitucions (bombetes foses, rodes, corretja de transmissió, frens...)
  • Les reparacions estètiques degut a ratllades i cops (en el nostre cas, només una que va costar 275 €).

La majoria d’aquests costos s’associen, en el nostre cas, al quilometratge recorregut pel vehicle (és allò que et diuen que has de canviar l’oli en tant temps o en tants quilòmetres: nosaltres sempre hem acostumat a esgotar els quilòmetres).

El tercer capítol és el “cost del combustible”. He volgut independitzar aquest capítol per tal que si algun lector s’anima a fer una comprovació particular, pugui tenir-ho fàcil.

En la mesura del possible, ens hem organitzat per a repostar en benzineres de baix cost (bàsicament a Esclat Oil). Amb tot, haver omplert el dipòsit en gasolineres més cares hauria suposat un increment aproximat del 5% sobre aquest concepte (cost del combustible).

A més, cal tenir en compte que l’estil de conducció de cadascú té una incidència molt important en el consum (distància de seguretat, velocitat de circulació,...). En el nostre cas, la conducció sol ser tranquil·la i el fre no el “gastem” gaire.

Apunt tecno-científic

L’efecte de la velocitat és destacable pel fet que la pressió del vent sobre el vehicle en circulació es regula per aquesta fórmula on la velocitat apareix elevada al quadrat (no multiplicada per dos!):

 

On:

  • P: Pressió dinàmica

·        ρ  (rho): Densitat de l’aire (constant per a la fórmula)

  • v: Velocitat

 

Així, a tall d’exemple, la pressió de l’aire és proporcional als següents valors, en funció de la velocitat:

Velocitat (km/h)

Factor de la velocitat

Factor de multiplicació

50

2.500

Velocitat de referència

60

3.600

 

100

10.000

Doble velocitat de referència

Quatre vegades la pressió

120

14.400

 

150

22.500

Triple velocitat

Nou vegades la pressió

 

El quart cost representa el valor que hauríem obtingut del vehicle si haguéssim desitjat vendre’l, any a any. N’anomeno el “cost de reposició“, i a diferència de la resta, aquest és “negatiu”. És a dir que ens afavoreix perquè ens “retorna” diners (però ens quedem sense cotxe, clar!).

En aquests altres enllaços aporto informació respecte de la valoració residual del vehicle:

https://blog.reale.es/a-partir-de-cuantos-kilometros-un-coche-es-viejo/

https://www.ciutatdelmotor.com/quant-val-el-meu-cotxe-aspectes-considerar/

https://www.leconomic.cat/article/1662677-en-quatre-anys-un-cotxe-perd-el-30-del-seu-valor-inicial.html?utm_source=botons&utm_medium=com_epanoticies&utm_campaign=correu

Atès que aquest concepte és molt variable en funció de la font, la depreciació que he estimat és la següent:

  • el primer any es deprecia un 15%
  • els cinc anys següents, un 10%
  • els següents 7 anys, un 5% anual

D’aquesta manera, en 13 anys considero que el preu de reposició del vehicle és nul.

Tot i això, he llegit que si el cotxe està en unes mínimes condicions en desballestar-lo poden donar-te fins a 500 €.

El cinquè capítol és el cost d’allotjament i fa referència el preu pagat per a tenir-lo guardat en un garatge, on no s’embruta tant (i necessita menys rentats, evidentment) i és més difícil que sigui objecte de vandalisme (que acaba derivant en una depreciació més accentuada del cotxe i en costos extres de manteniment).

Aquest cost pot ser eliminat pel lector en cas que hagi optat per aparcar a la via pública, ocupant espais que podrien ser destinats a altres usos ciutadans, o en un aparcament de propietat.

RESUM DELS COSTOS ASSOCIATS AL COTXE FAMILIAR

1. Cost de disposició

El cost de disposició l’expresso en relació als mesos transcorreguts des de la compra del vehicle.

Així, resulta que, des que el vam comprar, el cotxe ha suposat una “despesa” mensual de 284 € (3.408 €/any).

En el nostre cas, si volem expressar aquest cost en relació als quilòmetres recorreguts (194.506), resulten 0,24 €/km.



2. Cost de manteniment

Des que vam comprar el cotxe, entre tots quatre membres de la família, hem circulat 194.506 km. Així les coses, el cost de manteniment ens ha suposat una despesa, associada a cada km, de 0,06 €/km.

Si la repercussió la fem mensual, en el nostre cas resulta de més de 70 €/mes.



3. Cost del combustible

En relació al cost del combustible, en el nostre cas, que tenim una conducció tranquil.la, ens surten les xifres del quadre.

A títol informatiu, hem consumit 9.895 litres de gasoil resultant una mitjana de 5,09 lit/100 km.

Així doncs, cada quilòmetre recorregut ens ha costat (a preu de 2024) 0,073 €. Si ho repercutim per mes, resulten quasi 88 € mensuals.



4. Cost de reposició

En el nostre cas, i d’acord amb la hipòtesi de depreciació formulada, el vehicle supera els 12 anys de vida, i per tant es pot donar per “vell” i no en trauríem gairebé res de vendre’l.

El valor residual del “ferro” en una deixalleria oscil·laria, potser, entre 200 i 500 €.

Transcorreguts tants anys, no tindrem en compte aquest possible petit ingrés en vendre’l.

Al capítol següent Sobre la conveniència de “llençar” cotxe es descriu l’evolució d’aquest cost, havent-hi afegit els manteniments que s’han hagut de fer.

5. Cost d’allotjament

El cotxe s’ha guardat sempre en un aparcament comunitari en una plaça de lloguer. Vivint a ciutat és una variable a considerar ja que pot arribar-se a perdre molt de temps cercant l’aparcament... Amb els costos actualitzats, resulta la següent despesa.



Resum de costos

En el següent quadre resumeixo els costos que ha suposat per a la nostra família el poder disposar i gaudir d’un vehicle particular.

CONCEPTE

IMPORT PER MES

€/mes

IMPORT PER KM (194.506 km) €/km

A. Cost de disposició

284

0,237

B. Cost de manteniment

70

0,059

C. Cost de combustible

88

0,073

D. Cost de reposició

-           

0

E. Cost d’allotjament

114

0,095

TOTAL

556 €/mes

0,464 €/km

 

Tenir a disposició el cotxe (A), encara que no es faci servir, té un cost de 284 €/mes. Si hi afegim el lloguer de l’allotjament, a més, llavors és de 398 € mensuals (A+E).

El cost per fer servir el vehicle (B+C) és de 0,132 €/km.


Sobre la conveniència de “llençar” el cotxe

Moltes vegades es comenta que, amb els anys, les reparacions són més cares i pren sentit substituir el vehicle.

En el nostre cas, de moment, no sembla que estiguem en aquesta situació.

La següent taula mostra el preu per km que resulta de dividir els costos que hem assumit cada any (actualitzats a 2024):



NOTA: el quadre anterior no incorpora els costos de l’impost de circulació, ni ITVs ni assegurança ja que aquests caldria repercutir-lo sigui quina sigui l’edat del cotxe.

Pot veure’s a la darrera columna que, encara que poc, de moment, cada any la repercussió dels costos de compra i manteniment van decreixent.


 

Altres consideracions per a reflexionar

Sobre el diferencial de cost de l’energia motriu

Com que no puc contrastar els costos de disposició i manteniment d’un vehicle elèctric, no puc aportar cap informació al respecte, tot i que estic convençut que, en tenir menys components, el vehicle elèctric és més fàcil de mantenir. Així mateix, pel que se, la degradació de les bateries elèctriques dels vehicles no és tan acusada com s’esperava.

A casa no tenim prou experiència amb els cotxes elèctrics de Som Mobilitat (www.sommobilitat.coop) per a poder treure grans conclusions respecte del consum energètic.  El que sí podem afirmar és que el nostre conduir tranquil assegura, de llarg, l’autonomia nominal que indica la seva pàgina web: uns 17 kW·h/100 km.

El preu de l’energia és molt variable en funció de si recarreguem el vehicle a casa o ho fem en una electrolinera. Les tarifes de Som Energia (https://www.somenergia.coop/ca/tarifes-delectricitat-que-oferim/tarifa-periodes/#tarifa20TD ) oscil·len (gener 2025) entre 0,127 i 0,241 €/kW·h (entre vall i punta). Les electrolineres tenen uns preus molt dispars: entre 0,35 i 0,50 €/kW·h.

Assumint el cost més alt (0,50 €/kW·h) i un rendiment de 17 kW·h/100 km, el cost energètic per fer quilòmetres amb un cotxe elèctric és de 0,085 €/km, que contrasta amb el cost del diesel que hem tingut nosaltres, a casa, de 0,073 €/km.

Si el recarregues a casa, però, fins i tot amb tarifa punta, el cost del quilometratge és de 0,041 €/km (un 56% del que nosaltres gastem amb combustible fòssil).

IMPORTANT: quan llogues un cotxe de Som Mobilitat la primera recàrrega ve incorporada. Això vol dir que els primers 240 km d’autonomia (o 320 km si el vehicle té una bateria de 52kW·h) queden inclosos en el preu del lloguer. Per tant, excepte en casos de viatges de llarga durada, normalment no cal recarregar la bateria, i aquest cost no s’ha de considerar.

Respecte dels vehicles híbrids endollables, m’han informat que són ideals per a distàncies relativament curtes, consumint entre 14 i 17 kW·h. Els híbrids de gasolina tenen un consum d’entre 3,5 i 5 lit/100 km, segons el model.

CONCLUSIÓ (respecte del nostre consum!)

El cost de l’energia és molt semblant (fòssil – elèctric) quan repostem en una “botiga”.

Si carreguem a casa, en horari punta el cost elèctric és del 56%, mentre que si és hora vall només costa el 30% del que es pagaria en combustible fòssil.

En el cas d’un lloguer a Som Mobilitat, en estar incorporada la primera recàrrega, el cost de l’energia és menyspreable atès que ben poques vegades els nostres recorreguts superen els 300 km.

 

 

Comparativa de costos

Havent arribat fins a aquí, m'he proposat contrastar el cost de l'ús del vehicle que estem fent a casa amb els valors que resulten d'aplicar (preus d'abril de 2025):
    - els preus amb què paguen el kilometratge algunes empreses
    - el preu que resulta de l'estudi particular considerant com a cost variable, només, el quilometratge
    - el preu que resulta de l'estudi particular considerant com a cost variable el quilometratge i el manteniment
    - el preu de Som Mobilitat, segons les seves diferent tarifes 



El resultat és el següent quadre:




Amb els següents significats:

    - nº usos: les vegades que hem fet servir el cotxe (totes 4 persones) al llarg del mes
    - km: quilòmetres recorreguts
    - hores: hores que el cotxe ha estat FORA del pàrquing habitual
    - coeficient d'ús: percentatge de les hores mensuals que el cotxe ha estat FORA del pàrquing habitual
    - coeficient de circulació: percentatge de les hores mensuals que el cotxe ha estat CIRCULANT 
    - cost empresarial: el que hauríem percebut si ens haguessin pagat el quilometratge al preu marcat
    - cost particular km: el cost fixe de disposició (incloent manteniment), més quilometratge (combustible)
    - cost particular km+mant: el cost fixe de disposició, més quilometratge i manteniment
    - costos de Som Mobilitat segons el pla seleccionat (que suposa una aportació mensual)

En resum, per al període reflectit, fer ús del vehicle propi suposa un cost de 2.715 €, mentre que haver fet ús d'un vehicle de Som Mobilitat hauria suposat una despesa de 2.560 €.

Val la pena fer una reflexió abans de prendre la decisió d'adquirir un vehicle!

Sobre les estratègies de disposició de vehicle

RENTING

El renting d’un vehicle és un sistema de lloguer a llarg termini (entre 2 i 5 anys) orientat a particulars i empreses. Pagant una quota fixa mensual, disposes d’un vehicle sense haver de preocupar-te per despeses addicionals com assegurances, manteniment o impostos. Els costos de combustible van a càrrec de l’usuari “llogater”.

Quan s’acaba el termini contractat, retornes el vehicle. Naturalment, en aquell moment pots contractar un altre cotxe.

El preu mensual admet un topall de quilòmetres recorreguts. Si en el transcurs del contracte se superen en retornar el cotxe cal abonar una “penalització” (uns 0,05 €/km d’excés, segons el model).

M’han informat que per a un AUDI A3, a 5 anys vista, poden pagar-se uns 500 €/mensuals (6.000 €/any, uns 30.000 € en total).

El “rentista” ha d’assegurar-se el lloc d’aparcament del vehicle, que no està inclòs en els números anteriors.

Aquesta opció permet disposar de vehicle “propi” sense la necessitat de fer un gran desemborsament inicial, així com renovar el vehicle amb certa periodicitat i assegurar-se sempre la millor tecnologia tant en consum com en seguretat i ajudes a la conducció.

Cal analitzar bé l’operació si NO s’usa el vehicle regularment o si es fan molts quilòmetres extra.

Els danys fora del normal també tenen penalitzacions.

En el cas d’empresaris o autònoms és una bona fórmula pel fet que poden deduir-se amb molta claredat els costos i impostos associats al renting. En qualsevol cas, cal estar atent a les condicions del contracte, que poden ser moltes i molt variades.

CARSHARING

La ciutadania que fa un ús esporàdic dels vehicles té a disposició el servei de carsharing que ofereixen diverses companyies.

En el cas de Som Mobilitat es proposa la facturació sota dos conceptes:

  • hores d’ús
  • quilometratge

Pel que fa a les hores, hi ha condicions especials quan se superen les 10 hores consecutives, i un dia sencer.

D’altra banda, el preu per les hores de lloguer és variable en funció d’uns plans d’abonament (25 o 75 €/mes) que permeten obtenir descomptes del preu horari de lloguer (es permet l’acumulació de 18 mesos d’aportacions).

El carsharing té l’avantatge que pots despreocupar-te del manteniment del vehicle. Té l’inconvenient que has d’estar pendent de planificar bé les sortides per a fer la reserva oportuna del vehicle.

 


Entrades populars d'aquest blog

Lideratge col·laboratiu

FES-TE OBJECTOR FISCAL Que els nostres impostos no paguin la guerra!