Lideratge col·laboratiu

 Lideratge col·laboratiu

Formació EIC amb Evelyn Moreno, Carlota Villacampa i Iolanda Marchueta

23 de gener de 2025

https://www.fullsdenginyeria.cat/liders-que-busquen-la-collaboracio 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 


Evelyn Moreno

https://www.linkedin.com/in/emchealthcareinnovation/ 


El lideratge és una habilitat per a transformar els equips i la societat.

En una empresa el cap és obeït per força. El líder, en canvi, és seguit per la gent de forma voluntària.


El lideratge d’equips multidisciplinars i interculturals ha de tenir en compte tres pilars:

  • el llenguatge (argot) de cada especialitat i cultura

  • la xarxa entre persones

  • les persones

El líder ha d’escoltar-entendre-traduir els missatges per a cada participant.


Calen moltes persones per a pensar la solució més adequada a una problemàtica.


Fins ara hi havia un líder heroi:

  • ningú no podia aportar idees millors

  • era un coll d’ampolla a l’hora de prendre decisions

  • era difícil avançar en paral·lel


El líder col·laboratiu, en canvi:

  • comparteix la informació

  • NO dóna respostes, si no que FA preguntes

  • és un més de l’equip, i es comporta com un coach facilitador

  • permet que molts estiguin treballant en paral·lel

  • comparteix errors i èxits

  • té el recolzament de tot l’equip


(El líder col·laboratiu deixa de ser l’heroi per a ser un més)


Surrounded by idiots” de Thomas Erikson defineix 4 tipologies de persones (segons la imatge adjunta).



Cal identificar-reconèixer les persones i fer que cadascú se senti còmode en el seu rol.


El lideratge cooperatiu té els següents riscos:

- suposa una presa de decisions més lenta (perquè hi ha més gent involucrada)

- pot ser que no se superin els desacords inicials

- potser no hi ha manera de superar el “caos”

- el col·lectiu pot fer desviar el projecte dels seus objectius.


Quan s’assoleix la cooperació entre tots, el resultat és molt millor.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Carlota Villacampa

https://www.linkedin.com/in/carlota-villacampa-b309795a/


A aquí, la presentació que va projectar: 

https://drive.google.com/file/d/19VIvPzkoGj3NkREKjAe5f9wFPNPOEcCy/view?usp=sharing 


Hi ha 70 definicions de lideratge.

Lideratge: Procés d’influència que pretén aconseguir que algunes  persones actuin de forma voluntària i compromesa per a assolir certs objectius.


El lideratge col·laboratiu fomenta la participació activa dels membres de l’equip i la presa de decisions col·legiada. Així es comparteixen iniciatives, decisions, responsabilitats i èxits (també fracassos). Les persones són el centre de l’organització.


Les persones NO són recursos humans.


A “Reinventar les organitzacions” de Frederic Laloux defineix 5 tipus d’organitzacions, segons el tipus de lideratge:




Cal fer un canvi de paradigma: de l’era industrial a l’era del coneixement, on les persones (feina, família, societat) són al centre.


Fa 10 anys hi havia 100 empreses autoorganitzades. Avui n’hi ha moltes més, i la gent està contenta i guanya més diners.


Les empreses grans es mengen les petites. Però les empreses ràpides es mengen les lentes.


Enlloc de

  • controlar → confiar

  • jerarquia → fer xarxa

  • regles → llibertat (i responsabilitat)

Pilars i factors d’una organització TEAL



Avantatges:



  • innovació natural

  • compromís personal

  • flexibilitat i agilitat

  • millor comunicació / transparència

  • atracció / retenció de personal

  • resiliència



Altres factors

  • amb la tecnologia, l’operari té molt poder. Amb l’evolució de la tecnologia i en actuar sobre màquines, sobren molts comandaments intremitjos.

  • metodologia Agile

  • cultura organitzativa

  • canvi educatiu

  • reptes globals

  • transició generacional (els joves volen estructures diferents)


Empreses autogestionades: Basetis (https://www.basetis.com/ IT), NerGroup (del grup Mondragon;https://nergroup.org/)

Reptes

  1. No és fàcil posar la gent al centre (risc de conflictes)

  2. Por a perdre el control i el poder (decisions lentes)

  3. Autoconeixement

  4. Eines col·laboratives


Qualsevol canvi ha de començar per nosaltres.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Iolanda Marchueta


https://www.linkedin.com/in/iolanda-marchueta/?originalSubdomain=es 


El líder ha de ser un més de l’equip.

Comentari sobre la pel·lícula “El 47

Els fets reals van ser una acció col·lectiva i organitzada (amb partits polítics, associacions,...)

  1. els grisos i les barraques: la primera a construir serà la teva

  2. la Carmen, les dones i el compromís social: fer créixer els altres, cuidar, empoderar

  3. l’autobús: cal arriscar, i tothom ajuda


Ciutat Meridiana: el triple de suïcides i un 47% d’habitants amb pobresa energètica.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Taula Rodona

L’estratègia dels 4 acords

Les anotacions que apareixen en el següent requadre, són extretes d’aquest blog, que a la seva vegada resumeix el llibre del Dr. Miguel Ruíz:

https://lideratgeicoaching.blogspot.com/2014/03/els-quatre-principis-de-la-saviesa.html 



IMPORTANT: quan parlis digues només allò que vols dir, sense egos ni ironies, amb amor, amb l’objectiu d’ajudar i de forma positiva. Cal un any per a que les organitzacions implementin aquesta manera de procedir. 



1. Sigues impecable amb les teves paraules


Aquest és el principi més important i el més difícil d'acomplir. Les paraules que surten de la teva boca ens diuen qui i com ets. Honra les teves paraules i t'honraràs a tu mateix. Si honres les teves paraules, creix la teva autoestima. Sigues coherent entre el que penses, el que dius i el que fas. Si així ho fas, et fas respectable per als demés i et respectaràs a tu mateix. 



2. Res és personal

Passi el que passi al teu voltant, res és personal. Ni la pitjor ofensa ni el pitjor greuge. Res del que fan els demés és per tu. Ho fan per ells mateixos. En la mesura que alguna persona et vol fer mal, es fa mal a sí mateixa i el problema és d'ella i no teu.. Si converteixes aquest principi en un hàbit, no necessitaràs dipositar la teva confiança en el que facin o diguin els demés. N’hi haurà prou en que confíïs en tu mateix i t'adonis que tu i només tu ets el responsable dels teus actes.


3. No facis suposicions

La Veritat no existeix. Cadascun  de nosaltres tenim la nostra veritat. Tendim a fer suposicions de tot. Interpretem el que veiem, escoltem i sentim sota els nostres filtres mentals i sovint ens fem una pel·lícula dramàtica d'un problema que tal vegada no existeix. No donis res per descomptat. Si tens dubtes, aclareix-los. Si tens una sospita, pregunta. Una vegada escoltis la resposta, ja no hauràs de fer suposicions doncs sabràs la veritat. Accepta als altres tal com són sense tractar de canviar-los. Amb una comunicació clara i transparent, les teves relacions milloraran.


4. Esforça't sempre al màxim 

Aquest principi és el que permet que els altres tres principis es converteixin en hàbit. Esforça't sempre. En tota circumstància, dóna sempre el millor de tu. Aplica sempre l'esforç correcte. Si t'esforces en fer més del que pots, gastaràs més energia de la que pots i el teu resultat no serà satisfactori. Si no t'esforces, si fas menys del que pots fer, et sotmetràs a tu mateix a frustracions, judicis i retrets. Assegura't també que ja que t'esforces, l'escala que puges cap a l'èxit en els teus objectius estigui recolzada a la paret adequada. Si t'esforces correctament serà més productiu i viuràs amb intensitat. Sabràs que t'esforces correctament quan gaudeixes amb el que fas, i quan dones el millor de tu perquè vols fer-ho i no perquè hagis de fer-ho.

La farmaciola

  • Hem de ser actors del canvi

  • Cal mirar a llarg termini (però hi ha d’haver algú que estigui verificant que no ens estem desviant de l’objectiu abans no sigui massa tard: un punt de control)

  • Cal repartir amor: confiança, ajuda, col·laboració, acompanyament, convidar a l’acció,..

  • Cal ser propositiu (i no reactiu). Hem de perdre la por.

Gestió del conflicte

Es parla de la “corba del model de Tordjman” (suposo que el nom està ben escrit, però no n’he trobat cap referència directa. No sé si es trata d’en Gilbert..).


El conflicte ha de ser una oportunitat per al creixement de l’equip. No ha de ser un problema, si no una oportunitat de millora.


Si hi ha un líder, pot convertir-se en el responsable de totes les desgràcies: hi ha gent a qui ja li va bé no haver d’assumir responsabilitats, encara que no puguin participar dels èxits.


Els equips d’alt rendiment passen per diverses etapes:

formació-tempesta-normalització-finalització


Cal un pla de desenvolupament de l’equip.

Gestió de la gent jove

Cal un tracte personalitzat: el cafè per a tots no funciona.


El jovent fa menys vincles i no assoleix el mateix nivell de compromís que generacions anteriors (ni amb l’empresa ni amb la parella). 


Malgrat sigui difícil retenir-los, també han de “patir” l’esforç. Si no, si sempre gaudeixen, “haurien de pagar per la feina”.


La gent jove no treballa pels diners. Fa “learning by doing”.

El teletreball

Cal fer pinya fins i tot teletreballant: això vol dir fer cafès virtuals, “fora” de les trobades de treball.

Procurar tenir la càmara activa per a rebre tota la comunicació de l’interlocutor.


El contacte personal és millor i permet més unió. Però en el cas d’equips molt distants, és difícil. Però ho aconseguiexen!


El que cal fer és identificar les persones claus del grup i, potser amb aquestes, fer trobades personals.

Anotacions diverses

Lideratge col·laboratiu: tots treballem pel mateix objectiu. Tothom és complementari.

Els egos fan mal: cal deconstruir l’ego!

El líder ha d’estar al servei de l’equip.

És difícil convèncer el CEO d’una PIME. Cada cas és diferent, a més.

Cal promoure aquesta nova cultura a la Universitat.


L’error és un aprenentatge. No és un càstig.


Per arrencar els projectes de redefinició del lideratge cal temps i un líder que estiri.


Les organitzacions TEAL ho han de poder mesurar tot per a poder comprovar l’avenç. Són autogestionades, però han de tenir paràmetres de control.


Cal celebrar la vida i cuidar-nos.


Amb un lideratge col·laboratiu l’amo deixarà de guanyar diners per a ell a favor dels treballadors. Cal dissociar el lideratge de la propietat. Cada organització necessita una estratègia específica en funció de les persones que les lideren.


El lideratge col·laboratiu és el futur. Cal ser-ne conscients i confiar en aquest nou paradigma.


La visió ha de ser compartida per tot l’equip.


Tots volem ser escoltats (però no en sabem). Cal ser assertiu (i per això, cal haver-ho practicat).


Cal veure “on” som i “on” volem anar, identificant les àrees de millora i el temps de desenvolupament que requereix el “projecte”.


Avui NO es fan plans estratègics a 10 anys perquè no és viable: les coses canvien massa.


Aquesta estratègia col·laborativa s’hauria d’adoptar, també, entre empreses.


Si durant un canvi no apareix un conflicte, és que no estem parlant prou!


Entrades populars d'aquest blog

FES-TE OBJECTOR FISCAL Que els nostres impostos no paguin la guerra!

Quant ens costa un vehicle per a ús particular (i altres reflexions)